Lean Six Sigma

Lean en Six Sigma / Lean of Six Sigma

Het verbeteren van processen door het elimineren van verspillingen bestaat al sinds de vorige eeuw.

Waarom wordt er dan juist tegenwoordig veel over Lean en Six Sigma gesproken? En wat is de relatie met business analytics? Is Lean voldoende of kan de combinatie met Six Sigma zoveel meer verbeteren? Het is een bewezen aanpak maar niet voor elke organisatie of situatie geschikt.

Eerst Lean en dan eventueel Six Sigma:

Lean is meer praktisch van toepassing dan Six Sigma en is daarmee eenvoudiger te gebruiken. De 80-20 regel is ook hier van toepassing: met Lean zullen de meeste (zichtbare) verbeteringen mogelijk zijn. De laatst 20% zijn over en algemeen minder zichtbaar en kosten meer tijd en energie om op te lossen.

Six Sigma is een data gedreven methode en is daarmee een logische business analytics methode.

Er is een belangrijke overeenkomst: beide methoden zetten de klant centraal, de toegevoegde waarde van de organisatie om aan de klantwens te voldoen en de samenwerking in de organisatie om de processen te verbeteren.

Staat de klant centraal? Is bekend hoe de klant de organisatie ervaart ? Dat is het terrein van customer journey.